تفاوت دوربین موبایل با دوربین عکاسی

تفاوت دوربین موبایل با دوربین عکاسی

در این ویدئوی آموزش می خواهیم تفاوت دوربین موبایل با دوربین عکاسی را به صورت تخصصی بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که “کدومو بخرم ؟! ” اساسا برای اینکه این سوال جواب داده شود، باید نیاز را بررسی کرد.

به این صورت که ابتدائا باید ببینیم نیاز ما را ، کدام از این ۲ ابزار تامین می کند. بعض اوقات هست نیاز شما، در حد نیاز خانوادگی است و می خواهید صرفا لحظا خوبی که دارید را ثبت کنید و حتی اگر هم بعدا خواستید آنرا چاپ کنید ولی گای اوقات هست که شما برنامه ریزی برای کار های نیمه حرفه ای و حرفه ای دارید که در این صورت نیاز شما باز هم متفاوت است.

در صورت اول، نیاز شما با یک دوربین کامپکت برطرف می شود و از شر یکسری کار های اضافه مثل تنظیم فوکوس، تنظیمات پیشرفته و حرفه ای دوربین راحت می شوید. اما در حالت دیگر که شما برنامه ی کار های حرفه ای دارید، بهتر است که بر روی دوربین عکاسی DSLR سرمایه گذاری کنید. یکسری از مزیت های دوربین های عکاسی DSLR نسبت به دوربین عکاسی :

۱- سایز سنسور :

سایز سنسور در دوربین یک مزیت بسایر مهم است. به این شکل که هر چقدر سایز سنسور بزرگ تر باشد، تصویری که شما می گیرید، دارای نور بهتری می تواند باشد. همچنین یکسری قابلیت های بیشتری نیز داراست که برای بحث ایزوی بالا و عکاسی و فیلمبرداری در شب نیز تاثیر گذار است.

۲- لنز قابل تعویض

این قابلیت نیز، یکی از مهمترین قابلیت های دوربین های DSRL عکاسی است. لنز، در مسئله ی فیلمبرداری و عکاسی بسیار مهم و تاثیر گذار است. در اینکه ژانر عکاسی یا فیلمبرداری شما چیست نیز، تاثیر گذار است. پس این قابلیت نیز، یکی از چیز هایی است که دوربین دارد ولی گوشی موبایل، به وسعتی که دوربین دارد؛ ندارد.

۳- فوکوس خودکار بهتر

فوکوس خودکار برای گوشی ، بیشتر در ۲ زمان خیلی مهم می شود. یکی زمانی که می خواهید یک عکسِ سریع بگیرید و زمانی برای تنظیم فوکوس ندارید. و یکی زمانی که می خواهید با گوشی فیلم بگیرید که عملا در خیلی از گوشی های امروزی وجود ندارد. در اینجا با توجه به اینکه دوربین عکاسی دارای قابلیت فوکوس خودکار حرفه ای است، نیاز شما را می تواند در این مواقع بهتر برطرف کند.

۴- کیفیت لنز بهتر

کیفیت لنز یکی از مواردی است که معمولا در لنز ها دوربین های DSLR بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که در نتیجه باعث گرفتن عکس های بهتر و حرفه ای تر می شود. در این بین، بعضی از برند های مطرح مثل اپل ، از لنز های با کیفیتی استفاده می کند. این مورد، بین گوشی موبایل و دوربین تقریبا یکسان هست ولی باید توجه داشت که گوشی های پرچم دار دارای این نکته هستند و در مدل های قدیمی، خبری از این موارد نیست!

۵- عمق میدان کمتر و واقعی تر

عمق میدان را در اصطلاح عرفی، “فلو و فوکوس” می گویند و وقتی یک عکسی ، عمق میدان کمتری داشته باشد و بیشتر عکس، مات باشد؛
می گویند این عکس زیبایی است. این نکته خیلی مهم است که معمولا در گوشی ها خبری از تنظیمات حرفه ای برای بحث عمق میدان نیست.
البته یکسری نرم افزار ها هستند که این کار را به صورت مصنوعی انجام می دهد ولی این کار، خیلی توصیه نمی شود. چون از واقعی تر بودن عکس کم می کند.

۶- باتری بهینه تر

در دوربین های حرفه ای عکاسی DSLR از باتری های بهتری استفاده شده که میزان زمان استفاده ی شما را از دوربین افزایش می دهد. همچنین برای بیشتر شدن میزان باتری، می توان از گریپ استفاده کرد که عملا، باعث استفاده همزمان از ۲ باتری استفاده می شود.

آیا می دانستید یکسری از صحنه های فیلم های سینمایی، با گوشی موبایل IPhone

فیلمبرداری شده است؟!

اما نگران نباشید! گوشی های موبایل نیز، یکسری قابلیت هایی نیز دارند که نسبت به دوربین های عکاسی بهتر است و همچنین مهم. از جمله ی آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

۱- همیشه در دسترس بودن

یکی از سوپر مهم ترین مواردی که گوشی دارد ولی دوربین عکاسی ندارد، همین بحث در دسترس بودن است. تجربه ثابت کرده عکاسان حرفه ای ، معمولا یک گوشی خوب و حتی پرچمدار نیز دارند تا در مواقع فوری و صحنه های مهم، از دوربین استفاده نکنند چون در بهترین حالت، آماده سازی دوربین عکاسی برای عکاسی یا فیلمبرداری، ۱۰ ثانیه به بالاست ولی در گوشی موبایل، این زمان به ۲ تا ۳ ثانیه می رسد.

۲- ارزان تر بودن تجهیزات مربوط به عکاسی

یکی از مهمترین مواردی که دوربین های عکاسی را کمی منزوی می کند، همین بحث گران بودن تجهیزات مربوط به عکاسی و فیلمبرداری است.
به عنوان مثال اگر یک عکاس بخواهد عکسی را به حالت “چشم ماهی”  بگیرد، لازم است که یکک لنز با قیمت ۱۷۴ تا ۱۰۰ دلار و حتی بیشتر، تهیه کند! ولی اگ بخواهیم چنین عکسی را با گوشی موبایل بگیریم، می توان با یک کیت لنز ارزان قیمت این کار را انجام داد که قیمت آن چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

پس در این پست متوجه شدیم که فضای دوربین های عکاسی و دوربین های موبالی به چه شکلی است. برای اینکه با این موارد به صورت حرفه ای تر آشنا شوید، پیشنهاد می دهم ویدئو زیر را ببیند.

مشاهده ویدئو در آپارات | مشاهده ویدیو در یوتیوب

 

شاید دوست داشته باشید ...
4 نظرات
  1. سيد محمد سجادي عطار می گوید

    سلام
    سایت شما خیلی خوبه عالی نظیر نداره

    1. حسین باقری می گوید

      ممنون از لطفت محمد سجاد جان

  2. سيد محمد سجادي عطار می گوید

    من در کلاس پریمر آکادمی کهکشان هم شرکت کردم.

    1. حسین باقری می گوید

      به به .بسیار هم عالی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.