آموزش کادر بندی ویدیو در پریمیر

آموزش کادر بندی ویدیو در پریمیر

در این پست، با آموزش کادر بندی ویدیو در پریمیر با شما عزیزان هستیم. کادر بندی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در ساخت یک کلیپ توجه کرد. در اصل این کار را باید هنگام فیلمبرداری انجام دهیم و کادربندی را درست کنیم اما اگر در زمان فیلمبرداری ، فیلمبردار پروژه به این مسئله توجه نکرد، کار ما به عنوان تدوینگر حرفه ای تمام می شود؟!

جواب منفی است عزیزان. کادر بندی اهمیت خیلی زیادی دارد و نمی توان از اهمیت این مسئله، چشم پوشی کرد. چون چشم انسان، با یکسری و الگو، کل ذهن و حواس ما را به یک نقطه جذل می کند و ما باید از این مسئله برای زیبا کردن کلیپ خودمان استفاده کنیم.

به صورت کلی، برای بحث کادربندی، یک سری اصول و قواعدی هست که معمولا کارگردان های حرفه ای به آن توجه می کنند و از ان در فیلم خودشان استفاده می کنند ولی یکسری قواعد ساده ابتدائی هم وجود دارند، که می توانیم از آنها معمولا در همه ی کار های خودمان استفاده کنیم.

در این پست به ۲ قاعده ی ابتدائی و در عین حال مهم اشاره می کنیم و نمونه هایی از کادر بندی هایی که در کلیپ های خارجی استفاده شده است را برای شما به نمایش می گذاریم.

جالبه بدونید هر کارگردانی ، سبک مخصوص به خودش رو بالاخص در کادربندی فیلمبرداری داره!

قاعده یک سوم: فرض کنید که صفحه را به ۳ قسمت مساوی از چپ به راست و سپس به ۳ قسمت مساوی از بالا به پایین بکنید. در این هنگام اگر شما یکسری خطوط فرضی رسم کنید، این خوط هم دیگر را قطع می کنند که به نقاطی که هم دیگر را قط می کنند، نقاط طلایی می گویند. این نقاط طلایی، برای این هستند که سوزه ی خودمان روی انها قرار دهیم .

این قاعده را می توان بهترین و اصلی ترین قاعده کادربندی در نظر گرفت. ما وقتی که سوژه ی خودمان را در روی این نقاط قرار دهیم، چشم مخاطب به سوی چیزی که ما می خواهیم سوق پیدا می کند و دقت مخاطب به آن جلب می شود.

قاعده محدوده امن: فرض کنید که شما می خواهید یک زیرنویس به کارتان اضافه کنید. زیر را کجای تصویر دقیق قرار می دهید؟! آیا حسابی نوشته ی خودتان را به زیر ویدیو می چسبانید یا اینکه با یک فاصله ی خوب و مناسب از پایین آن را قرار می دهید؟! به صورت کلی برای این کار، ما با استفاده از ابزار Safe Margin در پریمیر استفاده می کنیم تا بتوانیم یک کادر بندی خوب برای زیرنویس خودمان داشته باشیم.

البته این ابزار فقط برای بحث زیرنویس استفاده نمی شود بلکه می توان از آن برای تفاوت گذاشتن بین سایز های قدیمی تلویویزیون و سایز HD هم استفاده کرد که در حال حاضر، خیلی برای این کار استفاده نمی شود.



کلام پایانی : کادر بندی یکی از کار هایی است باید هر تدوینگری آنرا بداند تا در مواقعی که فیلم بد زاویه و ناقصی به دست او رسید، آنرا درست و در یک قاب و کادر درست پیاده کند.

اگر دوست دارید مواردی که گفته شد را به صورت دقیق و اصولی ببیند، ویدیوی زیر را ملاحظه کنید و سعی کنید از این به بعد، در کار های خودتان زاویه بندی را رعایت کنید.

مشاهده ویدیو در آپارات | مشاهده ویدیو در یوتیوب

 

شاید دوست داشته باشید ...
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.