نورپردازی در فیلمبرداری و معرفی پروژکتور نور مناسب

نورپردازی در فیلمبرداری و معرفی پروژکتور نور مناسب

در این ویدیو، با بررسی اهمیت نورپردازی در فیلمبرداری و معرفی پروژکتور نور مناسب با شما عزیزان هستیم. اگر بخواهیم فیلمبرداری را مرحله بندی کنیم؛ مهم ترین مرحله ای که باید به آن توجه ویژه ای کرد، نورپردازی است.

اما معمولا وقتی حرف فیلمبرداری می شود، همیشه دوربین مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که دوربین، باید آخرین مرحله قرار بگیرد. اما چرا نورپردازی مهم تر از بحث دوربین است؟! جواب این است که وقتی که شما نور مناسبی برای فیلمبرداری داشته باشید، می توانید از دوربین های ساده تری که در بازار هست استفاده کنید.

این مسئله در فیلمبرداری ، در مورد ایزو مطرح می شود. چون هرچقدر نور بیشتری داشته باشید، می توانید ایزو دوربین را پایین تر بیاورید که در نتیجه تصویری شارپ، واضح و با کیفیت بالا خواهید داشت.

تجربه شخصی خودم را خدمت شما بگویم که شاید جالب باشد. من یک وبکم خیلی قدیمی داشتم که کیفیت آن VGA بود و کیفیت فوق العاده کمی نیز داشت به حدی که تصویر، تکه تکه پخش می شد و فریم ریت پایین داشت. اما وقتی که در استودیوی شخصی خودم، که نور پردازی شده است و حجم نور زیادی هم در آن استفاده شده؛  آنرا تست می کردم ، فریم ریت آن بالا می رفت و تصویر از حالت تکه تکه بود در می آمد!

اما در این حین، وقتی بخواهیم برای نورپردازی استودیویی اقدام کنیم و بخواهیم نور بخریم، با انواع و اقسام نور های مختلف استودیویی و غیر استودیویی مواجه می شویم. اما می توانیم با یک سرچ ساده، به انواع و اقسام این نور ها برسیم که در لیست زیر، به آنها می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را با هم می بینم:

۱- پروژکتور های کاسه ای : این پروژکتور ها برای فیلمبرداری در فضای بزرگ خیلی مناسب است. لامپ های آن در دسترس و ارزان است و برای این پروژکتور نیز، می توان سافت باکس (Soft Box) تهیه کرد و نور نرمی را ایجاد کرد. اما عیبی که دارد این است که گرمای خیلی خیلی زیادی تولید می کنند و مصرف برق آنها نیز بسیار بالاست. به شکلی که برای استفاده از این پروژکتور ها، باید از سه راهی های ساختمانی و صنعتی استفاده کرد!

پرژکتور کاسه ای

۲- پروژکتور های LED : این پروژکتور ها نیز برای فیلمبرداری استفاده می شود که در سایز های مختلفی وحود دارد. از جمله مزایای این پروژکتور ها می توان به تنظیم کردن کلوین (وایت بالانس) و شدت نور اشاره کرد. اما این پروژکتور ها عیب هایی هم دارند. از جمله  اینکه این پروژکتور ها، قیمت بسیار بالایی دارند و همچنین اینکه قابلیت نصب سافت باکس ندارند که در نتیجه نور نرمی به شما نمی دهند.

پرژکتور نور led استودیویی

۳- نور رینگ لایت : این نور ها چند وقتی است که در بین تولید کننده های محتوا و بلاگر ها بسیار محبوب شده است. این نور ها، انواع و اقسامی دارد که با توجه به قیمت آنها شما می توانید نوع خوب آنرا تهیه کنید که قابلیت تنظیم شدت نور و همچنین کلوین و وایت بالانس را دارا باشد. این نور ها را می توان برای نورپردازی چهره و حالت پرتره استفاده کرد.

رینگ لایت

اما این نور، برای استودیو مناسب نیست! به این دلیل که این نور ها، صرفا برای نورپردازی پرتره (چهره) استفاده می شود و خبری از نوردهی بک گراند نیست. و این یک مسئله مهم است و باید به آن دقت کرد. چون نورپردازی باید جامع و کامل باشد. باید علاوه بر سوژه ی فیلمبرداری، بک گراند و پس زمینه نیز نور پردازی شود.

۴- پروژکتور های نور حرفه ای: همانطور که از اسم آنها معلوم است، این پروژکتور ها، نور های بسیار مناسبی برای استودیو هستند که قابلیت نصب سافت باکس را نیز دارند. علاوه بر این، شما می توانید حجم نور و دمای آنرا تنظیم کنید. نور بسیار زیاد و خوبی می دهند و با یک سافت باکس خوب، پکیج مناسبی را تولید می کنند. اما عیب بزرگ این نور ها قیمت آنهاست.

پرژکتور نور حرفه ای

قیمت هر کدام از این پروژکتور ها، بدون پایه و سافت باکس، از ۸ تا ۱۰ تا میلیون تومان شروع می شود که قیمت بسیار بالایی است! اما اگر می توانید این هزینه را داشته باشید، شک نکنید که انتخاب خوبی دارید و هیچ وقت از آن پشیمان نمی شوید.

۵- پروژکتور نور ثابت لامپی: این نوع نور، برای استودیو بسیار مناسب است. شما می توانید با خرید این پرژکتور، داخل آنها لامپ LED استفاده کنید و حجم نور و دمای آنرا خودتان تنظیم کنید. قیمت پک ۳ تایی و ۵ تایی آن نیز قیمت خوبی دارد و در بین گزینه های ممکن، بهترین گزینه است. اما از لحاظ ساختاری تنها ایرادی که دارد، در مورد پایه های این پروژکتور مطرح است. پایه هایی که این پروژکتور دارد، کمی ضعیف است ولی می توان پایه ی بهتری را جداگانه خریداری کرد.

پرژکتور نور ثابت لامپی

برای اینکه این موارد را بهتر یاد بگیرید و تفاوت این موارد به صورت کامل تر ببیند، ویدیوی زیر را ببیند و با توجه به نیاز خودتان، چند شاخه نور خوب تهیه کنید.

مشاهده ویدیو در آپارات | مشاهده ویدیو در یوتیوب

شاید دوست داشته باشید ...
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.