آموزش ساخت و اجرا استودیو کروماکی

آموزش ساخت و اجرا استودیو کروماکی

به مناسبت عید بزرگ غدیرخم ، یک مجموعه ویدیویی برای شما آماده کردیم که در آن، آموزش ساخت و اجرا استودیو کروماکی را از صفر تا صد خدمت شما عزیزان توضیح دادیم. سرفصل هایی که این مجموعه ویدیو دارد، می تواند مسیر شما را برای ساخت یک استودیوی کروماکی، ساده و هموار کند.  این مجموعه به صورت اختصاصی در چنل یوتیوب ما قرار داده شده است. لذا برای دیدن این مجموعه ویدیو حتما ف*ی*لتر شکن خود را فعال کنید.

Whatch-in-Youtube

 

در تیزر این دوره، با سرفصل هایی که بیان می شود به خوبی آشنا می شوید تا با سیر آموزشی این دوره همراه شوید.

 

جلسه اول | نکاتی در مورد محیط استودیو کروماکی

یکی نکاتی که در مورد اجرای استودیو کروماکی حائز اهمیت می باشد، این است که محیط مورد نیاز را فراهم کنیم. محیط باید درای یکسری قابلیت هایی داشته باشد تا بتوانیم ضبطی مناسب و درست داشته باشیم. در این ویدیو به یکسری از این نکات میپردازیم.

از جمله این نکات، این موارد می باشد:

۱- محیط باید آرام باشد که هواس گوینده را پرت نکند

۲- باید طوری باشد که کمترین اکو را داشته باشد

۳- محیط باید با فضای ضبط ما متناسب باشد (در ویدیو توضیح داده می شود.) و نکاتی دیگر که در این ویدیو به آن پرداخته می شود.

محیط اهمیت بسیار زیادی دارد لذا این ویدیو را از دست ندهید تا با ویژگی های دیگر محیط استودیو کروماکی، آشنا شوید و سعی کنید که برای داشتن یک استودیو خوب، این موارد را رعایت کنید.

 

 

جلسه دوم | نکاتی در مورد خرید پرده کروماکی

یکی از بخش های ساخت یک استودیو کروماکی، انتخاب پرده مناسب می باشد. وقتی شما بخواهید پرده بخرید، با گزینه ها، جنس ها و قیمت های مختلفی مواجه می شوید. از طرفی رنگ هایی که بعضی از سایت های می فروشند، با بعضی دیگر متفاوت است. بعضی روشن و بعضی تاریک می باشند.

یا از طرفی ممکن است برای شما سوال بشود که چرا باید از ۲ رنگ سبز و آبی استفاده کنیم. علت اینکه فقط از این ۲ رنگ استفاده می شود چیست؟ آیا این رنگ های ویژگی های خاصی دارند؟ همچنین ممکن است بعضی از گزینه ها جلوی روی شما باشد. مثل پرده پرتابل، پارچه کروماکی یا حتی رنگ کروماکی. کدام از یک این موارد برای کار شما می تواند مناسب باشد؟

جواب های این سوال، برای شما آماده شده است و می توانید در این ویدیو ملاحظه بکنید. همچین به نکاتی که یک پرده کروماکی لازم دارد نیز پرداخته شده که به صورت خلاصه خدمت شما عرض می کنم.

۱- براق نبودن: چون اگر براق باشد، در پروسه حذف پرد کروماکی به مشکل بر می خوریم

۲- پخش شدن نور: مهم است که پرده انتخابی ما، جنسی داشته باشد که نور را به خوبی روی خود پخش کند. تا از به وجود اومدن سایه اضافی جلوگیری کند.

۳- توری نبودن: این نکته خیلی مهم است. ما نمی توانیم از پرده های توری شکل استفاده کنیم. چون علاوه بر مشکل بودن حذف پرده و پخش نشدن درست نور، پشت پرده نیز قابل مشاهده است و عملا چیزی به نام پرده کروماکی به وجود نمی آید.

این خلاصه ای بود از ویژگی های پرده کروماکی ولی برای پاسخ دادن به سوال هایی که در بالا مطرح شد، ویدیو زیر را حتما ملاحظه کنید تا با ویزگی های دیگر پرده کروماکی آشنا شوید.

 

جلسه سوم | نکاتی در مورد نور پردازی استودیو کروماکی

مهمترین بخشی که در اجرای استودیو کروماکی وجود دارد، بحث نور پردازی است، به جرعت می توان گفت این نکته، از همه ی بخش ها اهمیت ویژه تری دارد. وقتی که شما نور مناسب، با چینش مناسب داشته باشید، آن موقع می توان انتظار داشت که استودیو شما، استودیوی قابل قبولی است برای ضبط های حرفه ای!

برای نور پردازی استودیو کروماکی، بهترین منبع نوری که وجود دارد، “پرژکتور های نور ثابت” می باشد. این پرژکتور های دارای انواع و اقسامی هستند که قبلا یک ویدیویی ضبط کردیم تا بهترین انها را با توجه به بودجه خودتان، تهیه کنید.

ویدیوی جلسه سوم، بیشتر در مورد تعداد نور ها، زاویه تابش و مکان آنها می باشد ولی برای خرید و مقایسه نور های مختلفی که برای کار کروماکی لازم است، ویدیو زیر را ملاحظه کنید.

اما در این ویدیو زیر، با هم بررسی می کنیم که نور های ما باید چه چینشی داشته باشند، تا یک نور پردازی معمولی مناسب داشته باشیم. تست شما نیز خیلی مهم است. مهم است که همیشه قبل از ضبط نهایی، نور های خودتان را در جای مناسب قرار دهید و یک ضبط تستی داشته باشید.

سپس فوتیج ضبط شده را در نرم افزار تدوینی که قرار است کار حذف پرده کروماکی را انجام دهد؛ تست کنید تا از نور پردازی، تنظیمات دوربین، خوب بودن پرده و …، مطمئن شوید.

 

جلسه چهارم | انتخاب دوربین مناسب برای استودیو کروماکی

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای ضبط کروماکی، بی شک انتخاب یک دوربین مناسب برای ضبط می باشد. دوربینی که کیفیت خوبی را با توجه به بودجه و نوع کار، ارائه دهد. در این حین باید با توجه به زمان ضبط، چند نکته را دقت داشته باشیم.

۱- ضبط های ما کوتاه است: اگر ضبط های شما از جهت زمان فیلمبرداری کوتاه است، شما می توانید از دوربین های DSLR استفاده کنید. این دوربین ها برای ضبط های کوتاه مدت بسیار عالی هستند و کیفیت خوبی را ارائه می دهند. چون پروسه فیلمبرداری طولانی مدت، می تواند سنسور دوربین را اذیت کند و بعد از مدتی، کیفیت فیلم ها افت می کند.

۲- ضبط های طولانی مدت است: برای ضبط های طولانی مدت (۱۵ دقیقه با بالا) بهتر است که از دوربین های هندی کم حرفه ای استفاده شود. این سبک از دوربین ها به دلیل اینکه مخصوص فیلمبرداری ساخته شده اند، می توانند گزینه بهتری برای اینکار باشند. البته این دوربین ها به خاطر اینکه لنز جداگانه بر روی آنها نمی توان گذاشت، یک ضعفی دارند که اهمیتی آنچنانی ندارد.

شاید برای شما سوال شود که آیا می توان از گوشی موبایل یا وبکم هم برای ضبط استفاده کرد یا خیر؟ جواب این سوال ساده است؛ بله می توان! اما باید با توجه به وسعت و کیفیت پروژه، یکسری نکات را مد نظر داشته باشیم که در این ویدیو، به مواردی از آنها اشاره می کنیم.

 

جلسه پنجم | نکاتی در مورد صدا برداری استودیو کروماکی 

یکی از بخش های دیگری که در یک استودیو، بالاخص استودیوی کروماکی مهم است، ضبط صدای خوب و با کیفیت می باشد. وقتی که صدا و تصویر، هر دو کیفیت خوبی داشته باشند، آن موقع می توان گفت که ما، یک استودیو کروماکی حرفه ای داریم!

اما برای داشتن یک صدای خوب، ما باید چکار کنیم؟! اولین چیزی که باید بررسی کنیم این است که فیلم های ما قرار است با چه دیوایسی ضبط شود؟ به عنوان مثال اگر قرار است شما با دوربین موبایل فیلم های خودتان را ضبط کنید، باید از یک میکروفون مخصوص این کار استفاده کنید. اگر هم قرار است با دوربین فیلمبرداری این کار را انجام دهید، باید میکروفون های مخصوص این دیوایس استفاده کنید تا صدای نهایی شما، صدای با کیفیتی باشد.

در این ویدیو، به یکسری از مدل هایی که برای گوشی موبایل و دوربین های حرفه ای وجود دارد اشاره کرده ایم که برای ضبط شما، می تواند بسیار عالی و خوب باشد. همچنین ویدیویی در مورد تنظیم صدای فیلم برای شما آماده شده است که می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

در این ویدیو به یکسری از آموزش های سایت و همچنین یکی از نمونه کار هایی که انجام شده، رفرنس داده می شود که می توانید در لینک های زیر، ویدیو های مربوطه را ملاحظه بفرمایید.

 

جلسه ششم | بررسی یک استودیو کروماکی حرفه ای

در این ویدیو، یکی از استودیو هایی که مشاوره خرید تجهیزات اصلی آن با من بود را بررسی جامع و کاملی داشته ایم. این استودیو به خاطر اینکه قرار بود برای ضبط های آموزشیِ با زمان بالا استفاده شود، پیشنهاد من دوربین Sony AX100 بود. این دوربین را قبلا در ویدیویی که مربوط به دوربین بود، توضیح دادیم.

همچنین در این ویدیو، به بررسی جزئیات دیگری که لازم است در استودیو رعایت شود نیز، پرداخته شده است. مثل میز، صندلی، پرده و … که در مورد ویژگی های آنها به صورت اجمالی، مطالبی را عرض کرده ایم.

این ویدیو می تواند تصویر ذهنی شما را برای داشتن یه استودیو کروماکی روشن کند. از انواع نور، چینش دوربین، چراغ ضبط، پایه دوربین و … که به چه صورتی قرار می گیرند تا یک خروجی با کیفیت خوب داشته باشیم.

 

جلسه هفتم | آموزش حرفه ای حذف پرده سبز در پریمیر و افترافکت 

اما رسیدیم به ویدیو آخر این مجموعه… ویدیویی که همه ما منتظرش بودیم تا بعد از اجرای استودیو کروماکی خودمان به صورت حرفه ای، فوتیج های خودمان را به یک خروجی حرفه ای برسانیم. در این ویدیو نکاتی گفته می شود که هم در نرم افزار افترافکت اهمیت دارد و هم در نرم افزار پریمیر. نکاتی که به صورت پیشفرض برای استفاده در هر نرم افزاری لازم است.

برای حذف پرده کروماکی در پریمیر، ما می توانیم از پلاگین Ultra Key پریمیر استفاده کنیم که پلاگین بسیار بسیار خوبی است. این پلاگین بر روی خود پریمیر است و از لحاظ ساپورت کردن انواع GPU ها، بسیار عالی است.

اما برای حذف پرده کروماکی در نرم افزار افترافکت، ما از یک پلاگین ژاپنی حرفه ای استفاده می کنیم که نام آن Robuskey می باشد. این پلاگین با هوش مصنوعی ای که دارد، می تواند به حرفه ای ترین شکل ممکن، پرده کروماکی سبز رنگ یا آبی رنگ شما را حذف کند.

به دلیل بحث کپی رایت، از گذاشتن لینک این پلاگین معذوریم ولی با یک سرچ ساده می توانید از سایت های ایرانی مختلف، رایگان دانلود کنید. کرک ورژن های جدیدتر این پلاگین موجود نیست ولی ورژن ۱.۲ آن به خوبی در افترافکت و پریمیر ساپورت می شود.

پیشنهاد می شود این ویدیو را به صورت کامل ملاحظه کنید چون نکاتی که در نرم افزار پریمیر گفته شد، خیلی کامل تر افترافکت است (چون یکسری نکات، مشترک هستند و در نرم افزار پریمیر توضیح داده شده است) ولی برای راحتی شما، این ویدیو زمان بندی شده است تا بتوانید هر بخش را که لازم داشتید، ملاحظه کنید.

 

امیدوارم که این مجموعه ویدیو، برای شما کاربردی باشد و بتوانید استودیو کروماکی خودتان را به صورت حرفه ای پیاده کنید. این مجموعه ویدیو به مناسبت عید مبارک غدیر آماده شده و ان شاء الله امیرالمومنین علی علیه السلام، از همه ما پذیرند

 

شاید دوست داشته باشید ...
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.